06 January 2011

The Battle Begins

Assalamualaikum. Pejam celik, pejam celik dah nak masuk seminggu musim persekolahan bermula. Sesungguhnya masa memang cepat berlalu. Aku pon dah nak masuk 16 tahun minggu depan. Semua benda berubah, tapi ada yang tak berubah. Azam baru sentiasa ada tapi tidak semuanya terlaksana. Okay, nak cerita pasal perkembangan di sekolah buat masa sekarang ni.

First day persekolahan aku datang macam biasa. Beratlah jugak hati nak kena bangun pagi balik mandi pagi-pagi. Dah terbiasa masa cuti tido pukul 5 pagi bangun pukul 1 petang paling awal. Tapi semua tu kena tolak tepi. Sekolah dah mula dah tak boleh nak main-main. Sekarang aim aku kat SPM. Bukan benda kecil, benda yang menentukan masa depan aku nanti.

Okay, seperti biasa pergi sekolah naik motor ngan abah. Tunggulah nanti aku genap 16 tahun amik lesen. Senang sikit pergerakan dan tak menyusahkan mak bapak aku lagi. Sampai je kat skola, semua orang dah tau memang kena masuk dewan untuk perhimpunan rasmi seperti biasa. Sampai sekolah agak lambat sikit, so dewan dah agak penuh. Duduk jelah, nasib baik jumpe member-member sekepala kejap. Biasalah first day banyak benda yang nak diterangkan kepada pelajar baru. Amik masa lah jugak nak kene dengar benda-benda mengarut tu.

Lepas perhimpunan, semua pelajar form 4 2011 kena pegi ke blok form 6 untuk orientasi pemilihan kerjaya sebab dewan bebudak form 1 nak pakai untuk orientasi mereka. Aku ingat lagi time aku form 1 kena orientasi kat dewan, macam-macam benda kena buat. Okay, kat blog form 6 tu semua orang masuk dengar le taklimat sikit. Lepas tu dibaginya borang kat semua orang kena isik untuk aliran ape nak masuk. Aku memang dah tau nak amik science class. Tapi tak tau nak amik science apa. pilihan aku hanya pure dengan technology. Nasib baik dorang kasik masa nak fikir kat rumah untuk buat pilihan. Kat rumah bincang-bincang le ngan family. At last aku amik pure science.

Aku, Imeer ngan Anep je kot antara member sekepala yang amik pure science. Budak-budak kelas aku dulu ade lah yang aku perasan, Amin, Ahmad, Hazim dan Syadza. Member-member yang lain pakat amik Science Techno. Biarlah mereka. Aku rasa dengan ketiadaan dorang aku dapat tumpukan sepenuhnya kat pelajaran. Kelas Science Tech banyak budak-budak yang kira high social lah. Takut aku terikut sama tu yang tak nak. Haziq pon dah apply nak masuk teknik bukit piatu. Ammar awal-awal dah apply dan memang dah dapat masuk pon.

So, sekarang aku pelajar 4SC RK Omega beraliran sains tulen. Ramai orang cakap ada subjek yang agak susah terutama subjek biologi. Tapi apa bole buat, pure science bagi banyak cabang nanti untuk memilih kerjaya. Aku harap aku dapat lupa kan sementara perkara "huha huha" aku dulu dan cuba untuk concentrate kat class. Benda susah tak boleh jalan kalau kita tak layan dengan betul. Biarlah aku berpisah sementara dengan dunia hiburan bersama rakan-rakan tapi aku dapat tentukan masa depan aku. 

Subjek yang baru bagi hidup aku adalah Biology, Chemistry, Physic dan Add Math. Nama pun agak mencabar dan aku akan cuba sebaik mungkin. Kepada kawan-kawan yang lain. Aku harap korang sama-sama berjaya walaupun kita tak sama-sama lagi. HAHA kelas sebelah je kot. Apa-apa pun perjalanan aku di sekolah masih ada lagi 2 tahun. Aku perlu tempuhi tak kira apa jua halangan yang melanda. Cepat habis tenang sikit kepala aku. Okay, Bye!

No comments: